MasSCOT – gratis online training gemeenschappelijk wonen › Forums › MasSCOT Academie Antwoorden › 1.5.1 Oefening: Waarom wil ik iets met communities? › Reageer op: 1.5.1 Oefening: Waarom wil ik iets met communities?
Als ik denk aan mijn jeugdjaren, kom ik al een eindje in de buurt. Op een cité, waar iedereen elkaar kende, waar wij als kind op straat konden spelen, en de mama’s mekaars kapsel fatsoeneerden, de papa’s elkaar hielpen met klusjes, waar de melkboer, de fruitboer, de bakker aan huis kwam, waar mensen nog tijd hadden voor een babbel, …
Deze elementen vinden wij vooral belangrijk:
* Verbinding: De verbinding die er toen was, en in de huidige maatschappij verloren gaat, is 1 van mijn belangrijjkste redenen.
* Natuur:Daarnaast willen mijn partner Danny en ik ook dichterbij de natuur leven, liefst heel landelijk, om die beleving zoveel mogelijk te voelen (geur v d buiten, het geluid van vogels , gemaaid gras,…)zijn de simpele dingen die ons blij maken.
* Zelfvoorzienend en duurzaam:Liefst zo zelfvoorzienend mogelijk, omdat we voelen, dat we in een maatschappij leven, waar we afhankelijk gemaakt worden van een systeem, en eens we hierin zitten, we onszelf klem zetten (jazeker, wij zijn een klein beetje rebels , en zien het anders dan onze regering) Wij houden bvb ook van recycleren, kringloop, oude spullen opmaken ,…Tegen de huidige wegwerpmaatschappij.
* Samenhorigheid:dit gaat van het delen van bepaalde spullen, ruimtes,…Tot iets kunnen doen voor elkaar,en dat geeft zoveel zingeving.
* Sociaal:Ieder zijn plekje, genoeg privacy, maar toch de mogelijkheid om even bij je buren binnen te lopen voor een babbel, samen te koken, en andere activiteiten te ondernemen