MasSCOT – gratis online training gemeenschappelijk wonen › Forums › MasSCOT Academie Antwoorden › Assignment 2: waarom zou ik iets willen met communities? › Reageer op: Assignment 2: waarom zou ik iets willen met communities?
Kristophe,
Ik hefken mij heel sterk in wat je schrijft. Waar het ook mij om gaat is of de een de andrr wil ontmoeten. Ik zou nog wat verder willen gaan: en of je in de ander jezelf wil herkennen. Allerlei aandachtsvelden en bezigheden kunnen daar ondersteunend voor zijn, maar zijn mijns inziend vruchteloos zonder die specifieke ontmoetingsintentie. Ont-moeten vooral ook en aandachtig aanwezig zijn en luisteren. Ik heb dat in mijn leven bij enkele mensem mogen ervaren en delen. In een gdmeenschap is dat veel lastiger omdat de focus vaak op deelgebieden ligt: ecologie. meditatie. wereldbeeld. Vanuit het ntmoetingsperspecrief komen die allen als vanzelf gelijkgericht. Ikheb plekken gekend waar ecologie hoog in het vaandel stond, persoonlijke groei en meditatie, maar er geen aandacht en gerichtheid als zodanig was op ontmoeting. Wij zijn in onze westerse opvoedibg en cultuur zo geconditioneerd dat ontmoeting wel heel moeilijk lijkt: het zonder oordeel luisterend open staan voor wat er in de ander (en jezelf) leeft. Niet je eigen ikje laten boorgaan. Je kan dat alleen maar zelf trachten toe te passen en kijken of je anderen ontmoet die daarmee resoneren.