Ga naar de inhoud

Reageer op: 1.5.1 Oefening: Waarom wil ik iets met communities?

MarieLouise
Deelnemer

Het volgende reflecteert mijn intentie voor Ecovillage YoSoy. We zijn in een doorstartfase🫶🏻

Voor mij spreekt in het leven in Ecovillage YoSoy vooral aan dat we niet los van de natuur leven, maar er weer werkelijk deel van uitmaken. Dat we wonen, werken en samenleven in verbinding met het land, de seizoenen, de stilte, de dieren en de natuurlijke ritmes van het leven.

Wat mij ook diep raakt, is het regeneratieve aspect: samen zorg dragen voor droge, uitgeputte grond en die stap voor stap weer tot bloei brengen. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de biodiversiteit, voor de dieren en voor de generaties na ons. Dat voelt voor mij zinvol, hoopgevend en concreet.

Daarnaast spreekt mij aan dat samenleven in een gemeenschap ook een uitnodiging is om als mens volwassen te groeien. Om te leren omgaan met verschillen, verantwoordelijkheid te nemen, naar jezelf te kijken, respectvol te communiceren en steeds opnieuw te kiezen voor verbinding. Voor mij gaat community niet alleen over samen wonen, maar ook over samen bewust groeien.

Een ander belangrijk element is dat kinderen in zo’n omgeving kunnen opgroeien met ruimte, natuur en echte menselijke voorbeelden om zich heen. Volwassenen die blijven leren, zichzelf reflecteren en respectvol met elkaar omgaan. Ik geloof dat kinderen gebaat zijn bij een natuurlijke omgeving waarin hun eigen leer- en ontwikkelritme serieus genomen wordt, in plaats van dat zij automatisch in een klassiek en vaak beperkend onderwijssysteem mee moeten draaien.

Tegelijk is het voor mij belangrijk dat community niet betekent dat iedereen voortdurend op elkaars lip zit. Juist de combinatie van eigen woningen, privacy en persoonlijke verantwoordelijkheid én verbondenheid met de gemeenschap spreekt mij aan. Zelfstandig leven, maar niet geïsoleerd. Verbonden zijn, maar niet afhankelijk.

Tot slot raakt de zorgzaamheid voor elkaar mij. Dat mensen naar elkaar omzien, elkaar helpen waar nodig, en samen een cultuur creëren van aandacht, menselijkheid en wederkerigheid. Voor mij is dat de diepere waarde van Ecovillage YoSoy: een plek waar natuur, bewustzijn, verantwoordelijkheid, vrijheid en zorg samenkomen.