MasSCOT – gratis online training gemeenschappelijk wonen › Forums › MasSCOT Academie Antwoorden › 1.5.1 Oefening: Waarom wil ik iets met communities?
Tags: module 1
- Dit onderwerp bevat 16 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 maand, 1 week geleden door
Leon Erkelens.
-
AuteurBerichten
-
-
25 maart 2026 om 5:23 pm #3594
Demian van der SalmDeelnemerBij het leven in een gemeenschap of Ecodorp denk ik aan:
– Samen leven en gezamenlijk doelen bereiken.
– Geïnspireerd worden door andere inzichten.
– Meer samen MET de natuur leven.
– Meer Fysiek bezig zijn met werkzaamheden in de community.
– Gezonder leven in een natuurlijkere omgeving.Verder heb ik hieronder mijn eerste gevoel / verwachting genoemd per punt uit de opdracht:
– waarden en visie
Ik ga uit van gezamenlijke ‘openminded’ en inclusieve waarden als het gaat om ‘de ander’. Als kind ben ik in eerste instantie opgevoed met het uitgangspunt dat we op 1 wereld leven met mensen, dieren, planten etc.
Later heb ik aangeleerd gekregen dat er veel mensen ‘anders’ zijn, in een negatieve zin zeg maar.
Ik heb altijd geprobeerd om ongevoelig te blijven voor deze stigmatiseringen. Voor mij blijft ieder nieuw persoon altijd weer een nieuw interessant mens met alles wat daar bij hoort aan eigenschappen en ervaringen. Ik hoop deze waarde terug te vinden in de toekomstige groep / community.– Locatie
Wij starten ons avontuur met verkenningen in Nederland maar hebben veel gevoel bij (Noord) Spanje en zijn ook nieuwsgiering naar Italië en Slovenië. Het gaat dan om een ecodorp comunity, bestaand of in opbouw / oprichting. Basis is in de Natuur, niet te groot.– Filosofie
Ik heb hier geen specifieke filosofie of levenswijze bij in gedachte maar sta open voor veel richtingen. Echter wel altijd gebaseerd op vrijheid van ieder individu. Ik heb minder interesse in groepen die een filosofie of misschien meer een religie nastreven waar iedereen aan moet voldoen.– natuur en omgeving
Buiten de (Rand)stad, bosrijk. In het buitenland: berg-bos-rivier.– manier van samenleven
In een community van bijvoorbeeld 10 tot 100 mensen (eerste gevoel). Samenlevend in een Ecodorp met ieder zijn eigen (t)huis. Veel gezamenlijke werkzaamheden aan voedsel kweek, bouw, gezamenlijk eten. Ruimte voor reizigers, avonturiers om periodiek aan te haken, te helpen. Mensen die van muziek & dans houden. -
26 maart 2026 om 4:26 pm #3611
René van LieshoutDeelnemerWat mij aanspreekt aan communities:
– Weerstand/alternatief bieden aan kapitalistische ideologie waarbij geluk en “succes” als individuele prestatie wordt gezien. De dominante opvatting bestrijden die zegt dat als dingen niet zo goed gaan met jou, het aan jezelf ligt.
– Natuurlijke omgeving om mensen te ontmoeten en dingen met elkaar te doen
– Een gemeenschap is voortdurend in beweging, wat inspireert
– Vele talenten en samen biedt mogelijkheden om idealen te realiseren
– Dichter in en met de natuur leven-
29 maart 2026 om 12:05 pm #3671
WeltDeelnemerdit spreekt me ook aan! alsof je alleen maar gelukkig zou kunnen zijn als je “succesvol’ bent. ik kan me nog goed herinneren hoe gelukkig ik me voelde als mijn kinderen in de zandbak aan het spelen waren en we
met de buurvrouwen gezellig met elkaar aan het praten waren.en inderdaad, je talenten delen! daar waar de één goed in is, kan die de ander helpen. en zo leer je ook nog van elkaar. zie maar gewoon een pc dingetje, hoe sla je ook al weer een excell bestandje op? mijn kinderen helpen wel bij PC problemen, maar niet iedereen heeft kinderen of kleinkinderen.
-
-
27 maart 2026 om 2:46 pm #3642
Talitha VlastuinDeelnemerWat spreekt mij aan in het community leven?
– Het leven in een veilige bubbel waar je uitgenodigd wordt om zacht te zijn.
– In de natuur leven, als onderdeel van. En invloed hebben op mijn eigen leefomgeving. En door dit samen met gelijkgestemden te doen, we deze woondroom met anderen kunnen delen binnen en buiten de bewonersgroep.
– Echt aarden op een plek, en laten voortbestaan voor toekomstige generaties. Samen aan iets groters bouwen dan onszelf.
– Voor elkaar zorgen.
– Samen creëren en inspireren.(Kernwoorden: zachtheid, politiek, regeneratief, zorgzaam, creatief, gezellig)
-
27 maart 2026 om 3:00 pm #3643
Talitha VlastuinDeelnemerHey Demian en René,
Leuk dat jullie ook je antwoorden hier delen. Fijn om te lezen hoe anderen erin staan.
Ik zie dat we allemaal meer samen willen, een natuurlijke plek waar we geïnspireerd raken. Tegen de ideeën in die we mee hebben gekregen vanuit onze opvoeding/omgeving/de (Nederlandse) maatschappij. Ruimte om jezelf te kunnen zijn, anders dan de “norm”, werkend naar een gedeeld ideaal.
Deze beweging van gemeenschappelijk wonen en al onze dromen en ideeën, geven me hoop. Veel plezier met de rest van de cursus. Hopelijk ontstaan er veel mooie woongemeenschappen vanuit hier. 😊
Groetjes Talitha
-
29 maart 2026 om 12:06 pm #3672
WeltDeelnemertegen de ideeen die we mee hebben gekregen, ik begrijp je helemaal! we zijn op een bepaalde manier gehersenspoeld, wat is ‘normaal’, wat wordt er van ons verwacht? hoe mooi als het kind en ook de volwassenen weer kind, zichzelf mogen zijn? zelf ontdekken en door je fouten leren.
-
-
28 maart 2026 om 10:15 am #3654
Nynke van der HoekDeelnemerMooi Demian, die gelijkwaardigheid waar je over schrijft. Dat is voor mij ook een belangrijke motivator
-
29 maart 2026 om 12:02 pm #3670
WeltDeelnemerWat spreekt mij aan in het leven in een gemeenschap?
1. ik woonde vroeger in een nieuwbouwwijkje. in ons blok hadden we een hele fijne sociale gemeenschap.
als ik terugkijk lijkt het natuurlijk altijd mooier dan het soms was, maar het was hoe dan ook een
gemeenschap waar je bijhoorde. nu woon ik tweehoog in ene appartement en kom sporadisch de buren
tegen op de trap. het geove, ‘die twee ramen, dat is mijn huis…….’ dat voelt niet als een huis.
het voelt eerder als een praktische oplossing.
2. ik hou van mensen om me heen, waarbij ik ook hou van een stukje privacy, dus bijv. een eigen
tuintje, al is het maar een terrasje waar ik met een boek kan zitten zonder dat er anderen bij
komen.
3. ik hou van verbinding, maar ik wil zelf kunnen kiezen wanneer en met wie.
4. het leven in een gemeenschap staat voor mij gelijk aan met elkaar en voor elkaar. gewoon even helpen
als het nodig is, en ook gezellige dingen met elkaar doen, zoals bijv. samen eten, BBQ,
koffie drinken met elkaar, een verjaardag samen vieren.
5. Ook het ecologisch aspect vind ik belangrijk. Waar ik woon staan soms voor 6 appartementjes 7 auto’s
voor de deur. in mijn ogen kun je beter zorgen voor een aantal goed onderhouden auto’s en die met
elkaar in afspraak gebruiken.-
2 april 2026 om 11:35 am #3735
Sigrid vanheystDeelnemerIk denk dan ook terug aan vroeger ( 40j geleden), toen het precies allemaal vanzelf ging , en verbinding makkelijker was…Toen het normaal was om te praten in de wachtzaal bij de dokter, aan de kassa, met je geburen op straat.
-
-
31 maart 2026 om 1:33 am #3708
Chaja ZeegersDeelnemerIk heb een sterk verlangen om te leven op een fijne plek met anderen, op een manier die recht doet aan welzijn, gezondheid en de natuur. Ik snak ernaar om samen groen(te) te (ver)bouwen te midden van voldoende schone aarde, lucht, water en energie. Een plek waar je niet in je eentje alles doet en aanschaft, maar co-creëert en lusten, lasten, middelen, maaltijden, mogelijkheden, menskracht en magie deelt. En daarbij graag ook een fijn plekje voor mezelf.
-
31 maart 2026 om 1:38 am #3709
Chaja ZeegersDeelnemerDag Demian, Je stukje over waarden en visie spreekt me aan. Het helpt mij om beter na te denken over wat voor soort mensen, en sfeer en (levens)houding van waarde zijn voor mij en in het slagen van een community.
-
2 april 2026 om 11:27 am #3732
Sigrid vanheystDeelnemerAls ik denk aan mijn jeugdjaren, kom ik al een eindje in de buurt. Op een cité, waar iedereen elkaar kende, waar wij als kind op straat konden spelen, en de mama’s mekaars kapsel fatsoeneerden, de papa’s elkaar hielpen met klusjes, waar de melkboer, de fruitboer, de bakker aan huis kwam, waar mensen nog tijd hadden voor een babbel, …
Deze elementen vinden wij vooral belangrijk:* Verbinding: De verbinding die er toen was, en in de huidige maatschappij verloren gaat, is 1 van mijn belangrijjkste redenen.
* Natuur:Daarnaast willen mijn partner Danny en ik ook dichterbij de natuur leven, liefst heel landelijk, om die beleving zoveel mogelijk te voelen (geur v d buiten, het geluid van vogels , gemaaid gras,…)zijn de simpele dingen die ons blij maken.
* Zelfvoorzienend en duurzaam:Liefst zo zelfvoorzienend mogelijk, omdat we voelen, dat we in een maatschappij leven, waar we afhankelijk gemaakt worden van een systeem, en eens we hierin zitten, we onszelf klem zetten (jazeker, wij zijn een klein beetje rebels , en zien het anders dan onze regering) Wij houden bvb ook van recycleren, kringloop, oude spullen opmaken ,…Tegen de huidige wegwerpmaatschappij.
* Samenhorigheid:dit gaat van het delen van bepaalde spullen, ruimtes,…Tot iets kunnen doen voor elkaar,en dat geeft zoveel zingeving.
* Sociaal:Ieder zijn plekje, genoeg privacy, maar toch de mogelijkheid om even bij je buren binnen te lopen voor een babbel, samen te koken, en andere activiteiten te ondernemen
-
2 april 2026 om 11:29 am #3733
Sigrid vanheystDeelnemerMooie waarden,en duidelijke uiteenzetting, waar ook wij helemaal achterstaan!
-
2 april 2026 om 2:54 pm #3743
Sigrid vanheystDeelnemerAls ik denk aan mijn jeugdjaren, kom ik al een eindje in de buurt. Op een cité, waar iedereen elkaar kende, waar wij als kind op straat konden spelen, en de mama’s mekaars kapsel fatsoeneerden, de papa’s elkaar hielpen met klusjes, waar de melkboer, de fruitboer, de bakker aan huis kwam, waar mensen nog tijd hadden voor een babbel, …
Deze elementen vinden wij vooral belangrijk:* Verbinding: De verbinding die er toen was, en in de huidige maatschappij verloren gaat, is 1 van mijn belangrijjkste redenen.
* Natuur:Daarnaast willen mijn partner Danny en ik ook dichterbij de natuur leven, liefst heel landelijk, om die beleving zoveel mogelijk te voelen (geur v d buiten, het geluid van vogels , gemaaid gras,…)zijn de simpele dingen die ons blij maken.
* Zelfvoorzienend en duurzaam:Liefst zo zelfvoorzienend mogelijk, omdat we voelen, dat we in een maatschappij leven, waar we afhankelijk gemaakt worden van een systeem, en eens we hierin zitten, we onszelf klem zetten (jazeker, wij zijn een klein beetje rebels , en zien het anders dan onze regering) Wij houden bvb ook van recycleren, kringloop, oude spullen opmaken ,…Tegen de huidige wegwerpmaatschappij.
* Samenhorigheid:dit gaat van het delen van bepaalde spullen, ruimtes,…Tot iets kunnen doen voor elkaar,en dat geeft zoveel zingeving.
* Sociaal:Ieder zijn plekje, genoeg privacy, maar toch de mogelijkheid om even bij je buren binnen te lopen voor een babbel, samen te koken, en andere activiteiten te ondernemen
-
3 april 2026 om 9:38 am #3757
MarieLouiseDeelnemerHet volgende reflecteert mijn intentie voor Ecovillage YoSoy. We zijn in een doorstartfase🫶🏻
Voor mij spreekt in het leven in Ecovillage YoSoy vooral aan dat we niet los van de natuur leven, maar er weer werkelijk deel van uitmaken. Dat we wonen, werken en samenleven in verbinding met het land, de seizoenen, de stilte, de dieren en de natuurlijke ritmes van het leven.
Wat mij ook diep raakt, is het regeneratieve aspect: samen zorg dragen voor droge, uitgeputte grond en die stap voor stap weer tot bloei brengen. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de biodiversiteit, voor de dieren en voor de generaties na ons. Dat voelt voor mij zinvol, hoopgevend en concreet.
Daarnaast spreekt mij aan dat samenleven in een gemeenschap ook een uitnodiging is om als mens volwassen te groeien. Om te leren omgaan met verschillen, verantwoordelijkheid te nemen, naar jezelf te kijken, respectvol te communiceren en steeds opnieuw te kiezen voor verbinding. Voor mij gaat community niet alleen over samen wonen, maar ook over samen bewust groeien.
Een ander belangrijk element is dat kinderen in zo’n omgeving kunnen opgroeien met ruimte, natuur en echte menselijke voorbeelden om zich heen. Volwassenen die blijven leren, zichzelf reflecteren en respectvol met elkaar omgaan. Ik geloof dat kinderen gebaat zijn bij een natuurlijke omgeving waarin hun eigen leer- en ontwikkelritme serieus genomen wordt, in plaats van dat zij automatisch in een klassiek en vaak beperkend onderwijssysteem mee moeten draaien.
Tegelijk is het voor mij belangrijk dat community niet betekent dat iedereen voortdurend op elkaars lip zit. Juist de combinatie van eigen woningen, privacy en persoonlijke verantwoordelijkheid én verbondenheid met de gemeenschap spreekt mij aan. Zelfstandig leven, maar niet geïsoleerd. Verbonden zijn, maar niet afhankelijk.
Tot slot raakt de zorgzaamheid voor elkaar mij. Dat mensen naar elkaar omzien, elkaar helpen waar nodig, en samen een cultuur creëren van aandacht, menselijkheid en wederkerigheid. Voor mij is dat de diepere waarde van Ecovillage YoSoy: een plek waar natuur, bewustzijn, verantwoordelijkheid, vrijheid en zorg samenkomen.
-
8 april 2026 om 11:50 pm #3814
Joop Pragt
DeelnemerVanuit de gedachten en initiatieven van het ministerie van Gezondheid welzijn en sport over intergenerationeel wonen (ouderen en jongeren onder 1 dak, die elkaar logisch ondersteunen
-
10 april 2026 om 10:54 am #3827
Leon ErkelensDeelnemerwaarden en visie: éénheidsbewustzijn/vertrouwen/verbinding, duurzaamheid, diversiteit
locatie: binnen 20km van een intercity treinstation (in NL/Vlaanderen)
filosofie: gemeenschappelijke voorzieningen zorgen voor ongedwongen samenleven
natuur en omgeving: zo groen mogelijk
manier van samenleven: gezamenlijk werk eerlijk verdelen, geen verplichting op sociale activiteiten.
Hoe ziet dat er voor jou concreet uit? Werkgroepen, gemeenschappelijke voorzieningen: werkplaats, logeerkamers, kantoorwerkruimte, luxe badkamer/sauna, tuin, deelauto, ontmoetingsruimte
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.