Ga naar de inhoud

1.2 Motivatie om deel te nemen

Weergave van 7 reactie threads
  • Auteur
      Swansae
      Deelnemer

Mijn motivatie en interesse om deel te nemen, hieronder deel ik mijn gedachten:
      -Ik heb interesse in alternatieve woonvormen, het voelt passend om dichter bij en in balans met de natuur te leven.
      -Daarnaast interesse in community building, hier ben ik oa mee bezig op gebied van verbindende communicatie. Ik ben geïnteresseerd in veranderkunde. In de wereld verandert er veel en dat doet een beroep op mensen. Ik geloof dat we een verandering ten goede kunnen maken en veel bewuster en meer in harmonie kunnen leven met onszelf, elkaar en de omgeving. Dit is niet voor iedereen even behapbaar en daarin zie ik ook een rol voor community om een voorbeeld te zijn en voorop te lopen.
      -Het gevoel van gemeenschapszin is voor mij nog een zoektocht. Ik heb veel ervaring met een positie aan de rand van de groep, dat werkt voor mij goed en dan kan ik prettig verbinden en bijdragen. Ik voel veel voor een ecodorp, ieder een eigen plek en gedeelde waarden.

Welt
      Deelnemer

Ik hou van verbinding en heb graag mensen om me heen, maar ook behoefte aan privacy. vanuit een hang naar het vroegere nieuwbouwwijkje waar ik woonde, waar de buurvrouwen elkaars kinderen nog mee uit school meenamen, de buurmannen hielpen met een klusje en waar je met elkaar gezellig een verjaardag vierde, heb ik ruim 10 jaar geleden al een woonconcept ontwikkeld, tot nu toe alleen nog maar op papier. ik heb er ook een opleiding in Antwerpen voor gedaan, maatschappelijk ondernemen, wat heel positief beoordeeld is door de jury. ik geloof in gemeenschappen, kleine wooncommunities, waar we als mensen gelijkwaardig kunnen leven. ik geloof in een gemeenschap waar jong en oud samen leeft, mensen met kinderen, alleenstaanden, jong en oud. ook zie ik daar een ecologisc voordeel aan, bijv auto delen, via een cooperatie inkopen doen, een sociale onmoetingsplaats bieden, een moestuin, dieren etc.
      alleen is dit alles niet haalbaal, maar met elkaar wel. ik heb op mijn visitekaartje staan ‘alone we can do so little, together we can do so much!’. daar geloof ik in, met elkaar en voor elkaar!

O wat klinkt dit als muziek in de oren.
        Hetgeen je omschrijft voelt als een warme deken.
        Het gevoel van delen en samen sterker en dichter bij de natuur. Daar ben ik ook echt naar op zoek.
        Ik zou graag meer ECHT (samen)leven, met de natuur en minder ieder voor zich.

Sigrid vanheyst
        Deelnemer

Dit is een beetje zoals wij er ook over denken. Mooi omschreven !

Welt
      Deelnemer

ik herken mij hier volledig in en ik geloof in de kracht van samenkomen met gelijkgestemden. ik zie wooncommunities meer als de vroegere wijken, waar iedereen elkaar kenden, maar toch ieder zijn eigen voordeur en privacy had.

Rob Potgiesser
      Deelnemer

Mijn naam is Rob Potgiesser (67) uit Den Haag.
      Inspiratie en praktische tips is waar ik naar op zoek ben in deze training. En wat is er mooier dan je eigen ideale ‘Wereld’ vormgeven? Met mensen waarbij je je fijn voelt, in een omgeving waarin je je fijn voelt?

Persoonlijk heb ik minder belangstelling voor ecodorpen, maar des te meer voor moderne, efficiënte, comfortabele, en toch groene samenleefvormen. Ik woon immers in de stad 😊

Sigrid vanheyst
      Deelnemer

Het idee van samenhuizen, is bij mij al ontstaan in mijn jonge jaren.
      Ik ben dit de afgelopen jaren blijven dromen,zelfs plannetjes uittekenen, maar het kwam er nooit van als single. Nu willen mijn partner en ik samen uitzoeken of dit voor ons is weggelegd.
      Meer echtheid, puurheid, natuur, verbinding,…SAMEN…
      Het voordeel dat je een sociale kring opbouwt, waar het mogelijk is dat je een beetje voor elkaar kan zorgen, lijkt me zalig. Een beetje zoals het vroegere normaal, dat er in de huidige maatschappij ontbreekt, door het ‘ieder op zich’ syndroom.
      Wat je samen kan doen, wordt meer gedragen, en je kan zoveel meer samen dan alleen.

Swansae
        Deelnemer

Interessant Rob, het maakt bewust wonen toegankelijk voor een grotere doelgroep

Daphne
      Deelnemer

Meer kennis en inspiratie opdoen over gemeenschappelijk wonen, deze op te zetten, en in de toekomst te wonen in een gemeenschap. Ik wil leren hoe ik mensen ontmoet met dezelfde intensie en visie. Mensen die kunnen helpen met het opzetten en/of willen deelnemen, of ondersteunen.
      Hoe de stappen zijn om zelf, samen een gemeenschap op te zetten. Organisatorisch het goed op orde te hebben: juridisch, financieel, praktisch…etc.

Daphne
      Deelnemer

Meer kennis en inspiratie opdoen over gemeenschappelijk wonen, deze op te zetten, en in de toekomst te wonen in een gemeenschap.
      Ik wil leren hoe ik mensen ontmoet met dezelfde intensie en visie. Mensen die kunnen helpen met het opzetten en/of willen deelnemen, of ondersteunen.
      Hoe de stappen zijn om zelf, samen een gemeenschap op te zetten. Organisatorisch het goed op orde te hebben: juridisch, financieel, praktisch…etc.

G Daemen
      Deelnemer

– Gemeenschap bouwen
      – Groepsdynamiek
      – Machtsverhoudingen gelijk houden
      – Deelname leden
      – Conflictresolutie

Weergave van 7 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.