Ga naar de inhoud

1.2 Oefening: Wat verwacht ik van deze cursus?

MasSCOT – gratis online training gemeenschappelijk wonen Forums MasSCOT Academie Antwoorden 1.2 Oefening: Wat verwacht ik van deze cursus?

Weergave van 7 reactie threads
  • Auteur
      Robin Kok
      Deelnemer

Wat is mijn motivatie?

• Een manier van leven die de natuur, lichaam en geest herstelt. Die het ecosysteem weer rond maakt.
      • Een manier van leven die niet meer vecht met wat is, maar mee beweegt als water. Denk hierbij aan het herzien van het woord “onkruid”, écht eerlijk naar jezelf en elkaar durven te zijn, transparantie, natuur en mens voorop zet ipv winst.
      • Heel weinig geld nodig hebben. Kosten delen. (zie filmpje Sacred Economics)
      • Loskomen van onze “gewoon” in het westen die eigenlijk écht niet gewoon is. 
      • Een plek waar het schoon is. En wij in inraking zijn met natuurlijke, schone, materialen die ons niet (snel of langzaam) ziek maken. Lucht, water, eten, kleding, verf. Alles. Ik geloof dat de natuur ons al alles kan bieden wat wij nodig hebben. 
      • Mensen met soortgelijke waarde en normen echt dichtbij hebben. Samen hobbies/ taken ondernemen die toevoegen aan het herstel van de aarde en mijzelf. Emotionele bewustzijn en groei leren.
      • Een plek waar je mag zijn, en mensen emotioneel bewust(er) zijn. Je kan huilen zonder dat iedereen in paniek raakt of je je moet verstoppen. 
      • Simpeler leven. Minder mentale ruis en belangenverstrengeling

Wat wil ik leren in deze cursus?

• Mijn droom is om niet hoeven te dealen met onderlinge politiek, financiën en conflict, maar zo werkt het helaas niet. Dus juist de aspecten leren begrijpen. Mijn initiele weerstand aankijken en groeien. En voorbeelden hebben. 
      • Ik ben gek op spelletjes waar je je eigen dierentuin, pretpark en huizen bouwt. Hoe doe ik dat in echt?

Welke angsten zitten hieronder voor mij? 

• Angst voor (welvaart)ziekte door vervuiling.
      • Angst om moeten werken en geld verdienen op een manier die mijn gesteldheid niet bevordert. Werk wat alleen maar zuigt. Bang voor burnout/ boreout
      • Bang voor eenzaamheid, maar ook voor moeten inschikken met anderen op punten die ik heel belangrijk vind (bijvoorbeeld plastic gebruik).
      • Bang dat ik te controlerend ben, inflexibel. Inclusief de bijkomende schaamte.
      • Bang om te falen.
      • Bang om met instanties te moeten werken die ik op dit moment (mogelijk onterecht) verafschuw. 

Jarina Koopmans
      Deelnemer

Wat ik verwacht van deze cursus is het volgende:
      – Om een helder overzicht te krijgen van hoe de ideale community voor mij eruit ziet.
      – Een duidelijk plan hebben om met anderen te delen, om te zien of dit een gedeelde visie is.
      – Anderen ontmoeten die ook actief en concreet bezig zijn met het realiseren van hun community wens.
      – Het vormen van een groep met een gedeelde visie.
      – Een stappenplan hebben over hoe een fysieke plek te kunnen realiseren en hoe dit financieel en juridisch te onderbouwen.
      – Daadwerkelijk dit stappenplan uitvoeren om deze community hier fysiek te manifesteren.
      – Een prachtig leven leiden in harmonie met mezelf, anderen, de aarde en al wat is.

Jeanne Sanders
      Deelnemer

Meer inzicht in hoe tot een plan te komen en verbinding te maken met gelijkgestemden.
      Meer bewustzijn krijgen op hoe anders te wonen in Brabant.
      Meer inzicht in financieel plan.
      Wat zijn de mogelijkheden en hoe kan ik die uitbreiden.

Heel mooi Robin! Veel meer dan ik had opgeschreven, het gaat denk ik meer in wat je in een samenleven zoekt. Dank voor dit mooie schrijfsel 🙂

Hallo Robin, wat een heerlijke uitgebreide motivatie beschrijving. Veel herkenning ook in veel punten maar vind het zelf altijd moeilijk om het zo duidelijk op te schrijven. Ben je al lang op zoek naar deze manier van samenleven/wonen ? Wij hebben bijvoorbeeld nu al veel te lang ‘gewoon’ in het westen gewoond en hebben een bepaalde klik gehad na een aantal ervaringen. Nu dus beslist om dit te gaan doen, waarbij de cursus denk ik kan helpen in de kennis, en wellicht ook contacten. Groet, Demian

Mijn verwachtingen van deze cursus:

– Beter inzicht in mijn eigen verwachtingen en ideeen over leven in een gemeenschap
      – Voeren van gesprekken met medebewoners over het verder ontwikkelen van onze Eemgoed gemeenschap
      – Kennis vergaren over het ontwikkelen van onze Eemgoed gemeenschap: bijvoorbeeld over besluitvorming processen, gemeenschaps cultuur en organisatie vormen
      – Kennis en ervaringen delen met andere communities

Talitha Vlastuin
      Deelnemer

Als onderdeel van een collectief van nu 8 personen, wil ik ons graag verder helpen. Ik wil meer inzicht krijgen in wat mogelijk is en wat bij ons past. Bijvoorbeeld qua rechtsvorm, financiële afspraken, locatie en samenwerking. Ook wil ik beter leren hoe we onze plannen concreet kunnen maken, om kunnen gaan met moeilijkheden en duidelijker kunnen communiceren intern en extern.

Daarnaast vinden we onze idealen erg belangrijk. Gelijkwaardigheid, inclusie en veiligheid zijn hierin denk ik het belangrijkste. Alleen wordt hier in de huidige structuren vaak te weinig rekening mee gehouden. Hierin hopen we toch een weg te vinden en een goede balans tussen het op papier laten kloppen en in het echt laten leven.

We hopen samen een plek te creëren waar we onszelf kunnen zijn, zorg dragen voor elkaar, onze omgeving en onszelf en samen kunnen genieten van het samenzijn en de mogelijkheden die de gemeenschap en plek ons biedt.

Chaja Zeegers
      Deelnemer

Dank je voor het delen van je diepgaande motivatie, Robin. Inspirerend en herkenbaar!

Weergave van 7 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.