Ga naar de inhoud

1.5. Waarom wil ik iets met community´s

Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
      sofie Baeke
      Deelnemer

Na vele bezoeken aan allerlei soorten community´s en holistische scholen, en na enkele langere periodes in twee community´s wil ik (willen we) eerder zelf een gemeenschap creëren rond:

– Autonomie in verbondenheid: Een manier van samenzijn waarin ieders stem wordt gehoord, erkend, en geïncludeerd in de besluitvorming. Misschien een eerder matriarchale benadering waarin je niet moet strijden om te mogen behoren tot een groep maar waarin belonging een vanzelfsprekendheid is. Samen zoeken naar een betere vorm van democratie, met vallen en opstaan, leert ons veel meer over mens-zijn, over de eeuwige zoektocht van de mens, over wat er echt toe doet in dit leven, over hoe gelijkwaardigheid geëerd kan worden. Elke dag starten met een check-in, conflicten oplossen met deep democracy of consent, en je dag eindigen met het delen van wat je geleerd hebt, lijkt mij het paradijs op aarde.

– Samen staan we sterker: In deze individualistische uberkapitalistische samenleving waarin de 1% met al het geld gaat lopen, kunnen we meer vrijheid uitbouwen als we anders denken, en vooral met andere vormen van kapitaal dan geld aan de slag gaan. Wat kunnen we delen en hoeven we niet per sé allemaal te kopen? Wat kunnen we van elkaar leren? Hoe kunnen we elkaar helpen? Dit is niet alleen een economisch maar ook ecologisch en praktisch interessanter.

– Het land als volwaardige partner: Het ecosysteem herstellen en voeding zelf kweken met voedselbossen en permacultuur maakt ons ecologisch wijzer, gezonder en minder speelbal van de markt, van de industriële landbouw en van de multinationals. Verder kunnen we veel leren van de natuur, en zo onszelf meer ervaren als deel van de natuur.

Haiko Akkermans
      Deelnemer

Ik hoor je. Autonomie in verbondenheid, samen sterker en een met het land. Dankjewel voor het delen en hoe is het voor je om dit te delen? Het raakt in mij mn bestaansrecht en hoe ik op een of andere manier niet in staat ben om mee te doen met de wereld buiten mij. Liefs, Haiko

sofie Baeke
      Deelnemer

Dag Haiko, fijn dat mijn ‘post’ iets met je doet! Ik geloof dat we met velen zijn die niet in staat zijn om mee te doen met de buitenwereld, door het ontbreken van cruciale mens-eigen noden.

Door je vraag ‘Hoe is het om dit te delen?’ voel ik dat het verweven is met mijn ‘purpose’ of doel in dit leven en merk ik op dat de belichaming ervan telkens wat achterloopt. Zo voel ik me volwassen in het eerste (autonomie in verbondenheid), een puber in het tweede (samen sterker) dat zich beperkt tot het uitwisselen van kennis en tools, en baby omtrent het derde (één met het land) gezien ik voorlopig enkel ‘praat’ met andere levende wezens.

Aangename kennismaking en veel plezier op deze reis!

Sylvie
      Deelnemer

Hey Sofie!
      Wat heb je geleerd in de community’s die je hebt bezocht en in hebt geleefd? (naast wat je al deelde)
      Want zijn zo zaken waarvan je denkt, dit kan je best vermijden en dus niet doen in een community?

sofie Baeke
      Deelnemer

Dag Sylvie,
      Wat ik vooral geleerd heb is dat het leven in een intentional community moeilijker was dan gedacht.
      Dat ik evenveel waarde hecht aan authenticiteit/individualisering als aan belonging, heel veel waarde hecht aan gelijkwaardigheid en veel moeite heb met hiërarchie.

Dat het na verloop van tijd niet meer zo duidelijk is wat ik ervaar/voel/beleef: welk deel van mij is en welk deel van een ander. Dat regels/afspraken/grenzen heel belangrijk zijn en dat ze ook samen dienen worden opgesteld en besproken. Een nieuwe persoon kan veel dynamieken veranderen, een nieuwe relatie en het wegvallen van iemand ook. Dat samen vieren en reflecteren cruciaal zijn voor het algemene welzijn.
      Dat ik liefst de mensen al een hele tijd goed ken vóór ik er mee ga wonen in gemeenschap.
      groeten

Weergave van 4 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.