MasSCOT – gratis online training gemeenschappelijk wonen › Forums › MasSCOT Academie Antwoorden › 2.5.1 De zes sleutels
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 maand, 2 weken geleden door
StralendeSter.
-
AuteurBerichten
-
-
6 april 2026 om 1:43 pm #3780
Demian van der SalmDeelnemerSleutel 1: de zijnsvraag – drijfveren voor een ecodorp
Uitgangspunt is een diverse gemeenschap van ‘vrije geesten’ met gemeenschappelijke waarden. We wonen in de natuur en werken samen om ecologisch te wonen, eten te verbouwen en elkaar te helpen, aan te vullen en te versterken, van elkaar te leren. We inspireren elkaar maar dringen geen levens- of werkwijzen op in de individuele sfeer.Sleutel 2: relatievorming
De basis is vertrouwen en vandaaruit verder bouwen. Iedereen staat open voor echte samenwerking, respect voor ieders mening. Goed evenwicht tussen denkers en doeners. Geen Guru’s of klanten van de rijdende rechter 😉Sleutel 3: eigendom en gebruik
Deze vind ik wat lastiger omdat de vorm van het Ecodorp hier veel verschil ik kan maken. Een opstartend ecodorp in de bergen van Spanje kan misschien bestaan uit oude panden die men koopt en opknapt. Hier zal wellicht wat meer vrijheid logisch zijn dan bij een nieuwbouwproject met rijwoningen in de Nederlandse polder. Ik heb zelf wel iets meer ‘gevoel’ bij het eigenaar zijn van de woning en alles er rondomheen van het ecodorp. Dit om zoveel mogelijk vrijheid en creativiteit te kunnen uitoefenen binnen je eigen woonomgeving. Maar ben ook nog onderzoekende, anders opties sta ik ook voor open.Sleutel 4: organisatie en besluitvorming
Als groepen groter worden lijkt het me handig dat er wel een vorm van dagelijks bestuur is van het ecodorp, met mensen gekozen door de groep zeg maar. Ik ben nog niet zo thuis in de verschillende bestuursvormen zoals bijv. sociocratie maar vind het zeker interessant. Denk dat een vorm van statuten of sleutels wel belangrijk is waar je bepaald wat te doen bij de wat meer ingrijpende zaken.Sleutel 5: wat is de waarde voor ons en hoe wordt die verdeeld?
Het lijkt mij goed om dit idd vast te leggen. Bijvoorbeeld dat ontwikkelde en opgebouwde waarde door de gemeenschap in de gemeenschap of ecodorp blijft. Individueel ontwikkelde waarden blijven bij het individu, zoals bijvoorbeeld verbetering van de woning. Inzet door mensen in de gemeenschap moet aangemoedigd worden maar verschillen per individu wel gerespecteerd.Sleutel 6: hoe gaan we om met de aarde?
We wonen zo energie neutraal mogelijk. We bouwen ecologisch met hergebruikte materialen of materialen met een hoge duurzaamheid en mogelijkheid tot later hergebruik. We verbouwen voedsel in de eigen omgeving en werken samen met de omgeving middels evt. uitruil van zaken of diensten. We slaan hier niet in door en houden oog voor individuele verschillen in visie hierop. -
6 april 2026 om 7:09 pm #3784
StralendeSter
DeelnemerKort, helder en inspirerend. Dank voor het delen.
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.