MasSCOT – gratis online training gemeenschappelijk wonen › Forums › MasSCOT Academie Antwoorden › Opdracht 1.5.2 communities UbuntuArken Lelystad
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 maand, 1 week geleden door
Wim Verhoef.
-
AuteurBerichten
-
-
26 maart 2026 om 6:51 pm #3618
Conrad van PruijssenDeelnemerWaarom ik mij inzet voor communities
Voor mij begint het bij een fundamenteel gevoel: we zijn als samenleving te individualistisch geworden. We hebben wonen steeds meer georganiseerd rondom het individu, terwijl mensen van nature sociale wezens zijn. Dat wringt.
Wat mij drijft, is de overtuiging dat wonen weer een plek mag worden waar je niet alleen leeft, maar ook samen draagt.
1. Van individualisme naar gedeeld leven
Ik geloof dat het leven lichter wordt wanneer je het niet alleen hoeft te dragen.
In een community:
deel je ervaringen
ondersteun je elkaar
ontstaat er vanzelf meer verbinding
Dat maakt het dagelijks leven niet alleen rijker, maar ook menselijker.2. Samen bouwen en initiatief versterken
Een community is voor mij ook een plek waar initiatief groeit.
Wanneer mensen dezelfde waarden delen:
ontstaat er energie om samen dingen op te pakken
wordt eigenaarschap gedeeld
bouw je niet alleen aan woningen, maar aan iets groters
Je creëert een omgeving waarin mensen elkaar versterken in plaats van langs elkaar heen leven.3. Betaalbaarheid door samenwerking en schaal
Een van mijn belangrijkste drijfveren is betaalbaarheid.
Wonen zou geen molensteen om je nek moeten zijn.
Door samen te ontwikkelen en slim te organiseren:
kun je kosten verlagen
schaalvoordelen benutten
wonen weer toegankelijk maken voor meer mensen
Niet winst maximaliseren, maar waarde delen staat centraal.4. Antwoord op eenzaamheid en zorgvraag
Communities bieden ook een oplossing voor groeiende maatschappelijke uitdagingen:
minder eenzaamheid
meer informele zorg
sterkere sociale netwerken
Wat nu vaak via systemen moet worden opgelost, kan in een community weer deels vanzelf ontstaan.5. Ruimtelijk ontwerp als versneller van gemeenschap
Tot slot geloof ik dat de manier waarop we bouwen direct invloed heeft op hoe we samenleven.
In traditionele woonvormen:
leven mensen vaak langs elkaar heen
is ontmoeting toevallig en schaars
In een community:wordt ontmoeting onderdeel van het ontwerp
leer je elkaar vanzelf kennen
ontstaat er dagelijks contact en vertrouwen
Architectuur wordt daarmee geen eindproduct, maar een middel om gemeenschap mogelijk te maken.De kern
Voor mij gaat het niet alleen om wonen.
Het gaat om het creëren van plekken waar mensen samen kunnen leven, dragen en groeien — zonder zichzelf te verliezen.
Dat is waarom ik mij inzet voor communities.
-
30 maart 2026 om 4:35 pm #3696
Wim Verhoef
DeelnemerWat een prachtig geschreven filosofisch verhaal. Ik kan mij hier voor 100 % mee verenigen. Het resoneert. Zelf zeg ik regelmatig: It takes a village to raise a child.
waverhoef
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.