- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 1 maand, 2 weken geleden door .
Weergave van 0 reactie threads
Weergave van 0 reactie threads
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
MasSCOT – gratis online training gemeenschappelijk wonen › Forums › MasSCOT Academie Antwoorden › Opdracht 2.6.1. Go’s & no-go’s
Tags: grenzen go’s
Zalige video, van Ilse! Ze opent de doos van Pandora! Zien jullie het nog zitten?
Eerlijk gezegd, als ik het louter rationeel bekijk, blijf ik liever apart wonen.
Ik meen nochtans dat ik me waarschijnlijk heel wat kan aanpassen als ik de plek, of de groep kan appreciëren. Mettertijd ben ik ook flexibeler geworden -naarmate ik ook assertiever werd-, b.v. met de omgang met rokers, of drinkers, veganisten of spiritualisten allerhande….
Maar soms vrees ik wat “extremisme”, alsof we in een bel zouden kunnen gaan wonen, terwijl de wereld vierkant blijft draaien. Wat ik ook moeilijk vind, zijn de modes: voor mij is veganisme een van hen, want de meeste veganisten liggen niet zo wakker van vliegen rond de wereld, biodiversiteit of pesticiden, terwijl ze niet verdragen dat er honing is in de muesli of dat geootmoeder een blokje bouillon blijft gebruiken in de soep.
Wat ik ook moeizaam vind, is het oneindig vergaderen, iedereen willen tevreden stellen, en de drama van de commons (wat maakt dat de gemeenschappelijke delen er vaak zielig uitzien, goedkoops, minimalist, etc). Er wordt meestal van uitgegaan dat we consensueel moeten besluiten en gelijkwaardige eigenaars moeten zijn, maar ik wil pleiten voor een meer technocratisch beheer van het vastgoed, dat immers aan gecontroleerde voorwaarden ter beschikking kan worden gezet. Zo kunnen de leden zich ook concentreren op hun leven ipv zich een mening te moeten vormen over elk technisch onderdeel van het goed.
Maar ja, expliciet maken, de go’s en no-go’s!!!
We gebruiken cookies om de website goed te laten werken en het gebruik te analyseren. Sommige functies werken mogelijk minder goed als je geen toestemming geeft.