Ga naar de inhoud

Verwachtingen en intenties Frans Kampshoff 9 april 2026

MasSCOT – gratis online training gemeenschappelijk wonen Forums MasSCOT Academie Antwoorden Verwachtingen en intenties Frans Kampshoff 9 april 2026

• Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 weken geleden door Frans.
Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
      Frans
      Deelnemer

Module 3 Mijn Verwachtingen en intenties verhelderen. 9 april 2026 Frans Kampshoff
      Nadat ik mijn 6 groepservaringen onderzocht had en uitgeschreven, van mijn jonge jaren tot mijn huidige 75-jarige leeftijd komt in vogelvlucht naar boven dat er een rode , consistente draad loopt van mijn zoektocht en verlangen naar leven in een gemeenschap(je) waar zorg om mekaar, warmte en genegenheid scheppen, waarbij respect, tolerantie, eigenheid, rechtvaardigheid, wederkerigheid en verantwoordelijkheid voor de micro- en de macro samenleving leidraad vormen en bestaansgrond voor de woongroep en haar omgeving.
      Waarom???
      Als kind ervoer ik al de verbinding met dieren, planten, de wolken en de hemel en ook de pijn die mensen elkaar en de natuur aandoen. Maar ook mijn wens om bij te dragen dat de wereld om mij heen mooier, zachter en liever zou worden en een verlangen mij verbonden te voelen met een warme kring om mij heen. De wens tot regenereren, kapotte dingen te repareren, zo min mogelijk dingen weg te gooien en te zorgen dat het ‘goed zou komen met alles om mij heen’. Dat zit in mijn DNA.
      Nam met veel plezier deel aan scouting, begon op mijn 17e als vrijwilliger in een achterstandswijk met groepen kinderen te werken en jeugdkampen te begeleiden en ontdekte daarin de voldoening van wat er in groepen aan warmte, plezier en genegenheid kan ontstaan. Op mijn 23e kocht ik een oud binnenvaartschip dat op de nominatie stond voor sloop en bouwde daarin mijn eerste woning; op enig moment lagen wij met 13 boten in een kreek in de Ooy en daaruit ontstond een woonwerk-gemeenschap die zich o.a. toelegde op hergebruik van oude spullen waarvan de opbrengst naar minder bedeelden gaat. Onlangs, 50 jaar later hadden wij een jubileum en een hartelijke reünie.
      Als vanzelf kwam ik te werken in de Geestelijke Gezondheidszorg en werkte daar veelal met groepen en altijd in teamverband en met intervisie. Lange jaren nam ik deel aan een internationale Zen boeddhistische groep met talloze retreats en ervaar de kracht die het geeft te mediteren en leven in groepsverband (Sangha). Zonder een groep is dat spirituele pad nauwelijks begaanbaar.
      Waarom, waarom, waarom? Ik wil mijn vermogen tot compassie, empathie en liefde optimaal kansen te geven en te ontwikkelen. Ik wil leren in een gemeenschap in wederkerigheid tot stand te brengen in wat ik als mens kan bieden en wat ik graag zou willen ontvangen. In gelijkwaardige relatie tot mij en de groep. Een warm ‘nest’ om mij heen scheppen, zorg om mekaar, respect, humor, een wij gevoel ervaren en veiligheid scheppen. De natuur om ons heen optimaal mee laten groeien, samen een (moes-)tuin laten opbloeien, diversiteit laten ontstaan in zoveel mogelijk soorten.
      De wereld die ik aantrof een beetje mooier achter mij laten als ik ooit doodga.

Haiko Akkermans
      Deelnemer

Hi Frans, wat een mooi en eerlijk hoe je deelt, zo komt het over! Zorg voor mekaar, warmte en genegenheid scheppen, respect, tolerantie, eigenheid, rechtvaardigheid, wederkerigheid en verantwoordelijkheid voor micro- en macro samenleving als leidraad! Wou. En hoe je dat ook al een groot aantal keer hebt meegemaakt zo. Indrukwekkend.

Ik resoneer hier erg mee en voel dankbaarheid om je hier te treffen. Synchroniciteit. Ik zat al wat te oordelen over mezelf dat ik ms zo iemand ben die dit nodig heeft ofzo. En nu ik het je op deze manier zie delen, zie ik ook dat het echt een pad kan zijn. De mooie kant ervan. Dat het, dat ik, er ook op deze manier mag zijn. Vooral die wederkerigheid blijft erg hangen.

Ik hoop dat ik op gang kom en dat ik ook vergelijkbare ervaringen mag meemaken. En een deel, weet ik, doet het al.

Veel liefs, Haiko

Hi Frans, Mooi nu ook je schrifelijke verslag te lezen over je verwachtingen en intenties nadat we recent met elkaar ook live hebben uitgewisseld.Er zijn veel raakvlakken! Het geeft hoop dat er veel liefde en bewustzijn aanwezig is om dit soort levensprojecten te kunnen laten manifesteren! Let’s go for it!!!

Frans
        Deelnemer

Hartelijk dank en succes bij het pad waar je al op loopt🙏

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.