MasSCOT – gratis online training gemeenschappelijk wonen › Forums › Intiatief zoekt medelevers. › Initiatief in Portugal rondom Castelo Branco
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 dagen, 1 uur geleden door
Ingrid Giele.
-
AuteurBerichten
-
-
23 maart 2026 om 7:49 pm #3556
JohnSluis
DeelnemerVoor een nieuwe initiatief in Portugal zoeken we nieuwe medelevers. Het gaat om een plek in Pedrogao de Sao Pedro, tussen Castelo Branco en Penamacor in centraal Portugal. Het land is 10 ha groot en bestaat uit 4 ha bos en 6 ha weide waarin de afgelopen jaren al wat bomen zijn geplant. Naast 2 permanente accomodaties (welke nog gebouwd gaan worden) leven we vooral in mobiele units, yurts, etc. In de maand mei zijn we op het land om geïnteresseerden rond te leiden en mogelijkheden te bespreken. Doelstelling is om de natuur maximaal tot zijn recht te laten komen en er een goede balans is tussen mens en overige natuur. Als je belangstelling hebt hoor ik het graag.
Ik ben ook betrokken bij andere initiatieven in Portugal maar ook in Frankrijk, Cyprus en Tenerife. Ook hier is men op zoek naar medelevers. Ook als daarvoor belangstelling is kan ik misschien helpen.
-
8 april 2026 om 10:31 am #3804
Demian van der SalmDeelnemerHallo John, wij zijn (nog) niet direct op zoek naar de locaties uit jouw bericht maar staan hier wel voor open. Onze zoektocht naar een Ecodorp / gemeenschap is eigenlijk pas net begonnen (januari dit jaar) maar heeft wel zijn oorsprong in 2022/2023 toen we heel serieus op onderzoek zijn geweest in de Spaanse regio Tarragona.
Het plan was toen meer gericht op daar offgrid gaan wonen met een kleine minicamping in de natuur.
Dit plan is toen eigenlijk stukgelopen op de locatie en hebben toen alles even in de ijskast gezet.Nu 2 jaar later is er een vonk geweest tijdens het kijken van wat Ecodorp docu’s. Deze vonk heeft ons laten beslissen om binnen 1 á 2 jaar in de natuur te wonen, bij voorkeur in een Ecodorp. We onderzoeken ook Nederland maar hebben meer gevoel bij Spanje, Zuid Europa.
Wellicht heb je tips voor ons ? Ecodorpen die we zouden kunnen bezoeken, of adressen / locaties van interessante projecten.
Ik hoor het graag en ben benieuwd naar jou ervaringen.
-
13 april 2026 om 2:26 pm #3839
Benjamin Smit
DeelnemerIn de Eurotopia-gids staan ongeveer 6 à 7 projecten in Portugal, grotere bestaande initiatieven in; echte ecodorpen zijn er echter nauwelijks.
Ik heb zelf een kaart gemaakt met veel kleinere communities.
Als iemand die wil bekijken, stuur gerust een mail naar:
b-t-w.top@proton.meIk heb bovendien veel van deze plekken in Portugal bezocht in de periode 2013–2024.
-
20 april 2026 om 4:52 pm #3902
Ingrid Giele
DeelnemerHoi benjamin, Ik heb interesse in de grote en klein intitiatieven in Portugal. Op welke wijze (beetje digideed ben ik) kun je mij een overzicht sturen? groet ingrid
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.